Close

2 januari 2019

Column ‘Geboorteverhalen uit Bethlehem’

Bestuurslid Jan van der Kolk was afgelopen december in Jeruzalem en Bethlehem. De plek bij uitstek voor geboorteverhalen.

In Bethlehem bezocht ik onder meer de grote kraamkliniek, een grote Rooms-Katholieke instelling met zo’n 4000 bevallingen per jaar. Een in alle opzichten uitstekende kliniek, ook technisch te vergelijken met de best uitgeruste centra in Nederland. De meeste baby’s die er geboren worden en een groot deel van het personeel hebben een moslimachtergrond. Het aantal christenen in Bethlehem is sinds de bezetting door Israël in 1967 drastisch gedaald. Emigratie is een belangrijke reden, vanwege de uitzichtloosheid van de situatie. De bezettende mogelijkheid stimuleert die emigratie ook door verblijfsvergunningen te weigeren.

Maar in de kraamkliniek barst het van nieuw leven. En van competente en vriendelijke zorg. Kort voor ik er was had zich een bijzonder voorval voorgedaan.  Een Israëlische vrouw in bezet gebied was op weg naar Jeruzalem toen de weeën begonnen en ze noodgedwongen daar moest bevallen. Ze was doodsbenauwd dat ze haar ter plekke zouden doodmaken, met haar baby, want de propaganda wil dat Palestijnen terroristen zijn. Na een paar dagen ging zij met haar gezonde baby, dankbaar voor de uitstekende zorg, naar huis. Ze hielpen haar zelfs haar baby als ´geboren op het checkpoint, dus in Jeruzalem’ te registreren, vitaal voor een Israëlisch kind; wat zou het moeten als hij als Palestijn, want geboren in Bethlehem, in de boeken zou staan?

Hoe anders ging het vlakbij in Jeruzalem. In een ziekenhuis waren 6 vrouwen die op het punt stonden te bevallen. 5 Joodse vrouwen en één Palestijnse christen, allen Israëlische staatsburgers. Zo ongeveer als de landelijke verhoudingen: één op de 5 Israëlische burgers is Palestijn. Er waren twee verloskamers met elk drie bedden. Maar de Joodse vrouwen weigerden pertinent met een Palestijnse vrouw in dezelfde zaal te bevallen. Het resultaat was, dat de 5 Joodse vrouwen samengeperst op één kamer bevielen, terwijl de Palestijnse vrouw de andere kamer voor zich alleen had. Allen bevielen van een gezond kind. Er was geen verschil te zien tussen de Joodse en de Palestijnse baby’s.

Geboorteverhalen zijn een bron van inspiratie. Dat geldt zeker voor het unieke geboorteverhaal van Jezus in Bethlehem. Maar ook toen waren de tijden zeer onrustig. Geen plaats, moeten vluchten, de dood van vele kinderen door de machthebber van die tijd, Herodes. Ook daarin kunnen geboorteverhalen ons aanspreken over wat nodig is voor een veilige en rechtvaardige wereld.

Jan van der Kolk

%d bloggers liken dit: