Close

1 april 2019

Kumi Now! – 24 ‘Iedereen heeft recht op onderwijs’

In de Kumi Now van deze week (1-7 april) gaat over kinderen onder bezetting. ‘De effecten van de bezetting wegen het zwaarst op kinderen. Ma’an komt op voor de rechten van Palestijnse kinderen. Ma’an is Arabisch voor “samen.’

Ma’an is een Palestijns onafhankelijk trainingsinstituut, sinds 1989 geregistreerd als non-profit organisatie. Het hoofdkantoor staat in Ramallah; andere locaties zijn: Gaza, Khan Younis, Tulkarem en Jenin. Het doel is, mensen en groepen in hun kracht te zetten en zelfbewustzijn te geven zodat zij zelfstandig kunnen opereren.

In (gewapende) conflicten zijn kinderen meestal het meest de dupe, doordat zij bijvoorbeeld als kindsoldaat onmiddellijk in het conflict betrokken worden, als bijzonder kwetsbaar lid van de maatschappij gevangen worden in het ‘kruisvuur’ of door besmetting met de diepe armoede die zulke conflicten met zich meebrengt. Onder deze omstandigheden worden hun rechten als kind geschonden. In 1990 werden die vastgelegd in de Conventie van de Verenigde Naties aangaande de rechten van het kind. In 1991 werden die wetten van kracht.

Israël heeft deze wet geratificeerd maar de huidige omstandigheden waaronder Palestijnse kinderen in Israël worden gearresteerd, uitgebuit, gefolterd en de continue ontkenning van het recht van kinderen op spel en onderwijs laten zien hoe Israël stelselmatig aantoont lak te hebben aan internationaal recht. De manier waarop de IOF (Israeli Occupation Forces) Palestijnse kinderen behandelt werd zowel intern als op internationaal niveau veroordeeld als schending van de genoemde wetten.

Het recht op toegang tot goed onderwijs is voorwaarde tot een gunstige ontwikkeling van een mens als individu en ook als verantwoordelijk burger Daarom is het een van de meest fundamentele humane rechten. Het draagt ook bij aan de kwaliteit van leven van mensen en van groepen, aan ontwikkeling van de economie en aan sociaal-culturele vormen.

Het conflict en de decennialange bezetting hebben de toegang tot onderwijs in de Palestijnse gebieden in gevaar gebracht. Met name het optreden van het Israëlische leger en van de kolonisten leiden tot grove schendingen van de rechten van kinderen op onderwijs. Op de West Bank komen daar nog de administratieve hechtenis en de gevangenisstraffen van kinderen en de militaire operaties bij. De restricties op bouwvergunningen in Gebied C en Oost Jeruzalem en de beperkte bewegingsvrijheid door checkpoints en de Muur leveren ook een negatieve bijdrage. In Gaza spelen het gewapend conflict, de steeds herhaalde beschadiging en vernietiging van wegen en gebouwen, de Israëlische blokkade en de Palestijnse interne verdeeldheid dezelfde rol. Samen met de psychosociale effecten van dit alles is het effect op het leven van studenten en hun studieresultaten desastreus.

In de meest kwetsbare gebieden op de West Bank, C en H2 (de gesloten militaire zone in de Palestijnse stad Hebron) en in Jeruzalem is het op z’n ergst, want deze gebieden zijn geatomiseerd door de Joodse illegale nederzettingen die tot doel hebben soevereine controle te krijgen over de bezette gebieden. Dat kan allemaal ongestraft doorgaan. De aanvallen uit de illegale nederzettingen zorgen voor een constante sfeer van dreiging voor kinderen en onderwijzend personeel. Voor hen betekent dat leven in stress, angst en machteloosheid. Daardoor wordt het resultaat van onderwijs en leren zeer ongunstig beïnvloed. De randvoorwaarden op het gebied van veiligheid en bescherming hebben een kritiek punt bereikt en zo ook de effectieve mogelijkheden om Israël verantwoordelijk te stellen voor deze situatie.

Scholen in de genoemde gebieden hebben het meest te lijden. De regio’s C en H2 vormen meer dan 60% van de West Bank dat onder directe burgerlijke en militaire controle van Israël valt. Minder dan 40 % van dit gebied valt onder Palestijnse jurisdictie (regio’s A en B). De door Israël opgelegde beperking van toegangs- en bewegingsvrijheid op de hele West Bank stamt uit het jaar 2000 en de bouw van de scheidingsmuur begon in 2002. Samen met de expansie van de Joodse settlements in regio C en het gebrek aan respect voor internationaal recht aan Israëlische zijde hebben grote invloed op de veiligheid en opent toegang tot onderwijs voor Palestijnse kinderen.

Actie

Deel ons recept voor hummus en eet samen met vrienden of leden van een club/kerk. Bespreek samen de informatie van deze Kumi Week.

Maak een foto van deze maaltijd en deel die op social media met een link naar https://kuminow.com. en de hashtags #KumiNow, #Kumi24, #RightsofChildren.

Hummusrecept 

Ingrediënten

2 cups kikkererwten

Teentje(s) knoflook naar smaak.

sap van 2 citroenen

1-2 theelepels zout

3/4 cup tahin

1 cup koud water

Optioneel: pijnboompit, munt, peterselie

Eventuele topping: olijfolie, komijn, gerookte paprika, zaätar.

  1. Zet de kikkererwten ruim onder water. Een nachtje weken. Palestijnse formule: precies acht uur.
  2. Afgieten en schoon water nemen. Eventueel teentjes knoflook toevoegen en nog geen zout!

Ongeveer een uur koken.

  1. Afgieten en pureren met staafmixer of in de keukenmachine. Toevoegen: citroensap en zout, eventueel een beetje munt en peterselie.
  2. Tahin en koud water toevoegen.
  3. Verdeel de hummus over een schaal, giet er olijfolie over en bedek die eventueel met een topping als onder “ingrediënten”, aangevuld met eigen ideeën. Eet smakelijk!
%d bloggers liken dit: